HENT MERE INSPIRATION I MINE BØGER


Der er skrevet meget om urolige og ukoncentrerede børn, men det, der gør denne bog til noget særligt er, at forfatteren så smukt guider os til at se livet gennem barnets øjne, samtidig med, at hun evner at forstå forældrenes og andre voksnes synsvinkel.


Man sidder tilbage med et varmt hjerte for alle de børn, man bliver præsenteret for, og et stort ønske om, at denne bog vil blive læst af mange forældre. For gør den det, vil det det lette både mange forældres og mange børns hverdag.



Margrethe Brun Hansen

børnepsykolog


SE, HØR & FORSTÅ DIT BARN

- en guide til forældre til børn med urolig eller udadreagerende adfærd

Bogen har til formål at give en grundlæggende forståelse for barnets adfærd, og forfatteren præsenterer samtidig nogle konkrete metoder, som kan bruges til at støtte barnet og til at ændre dets adfærd i en mere hensigtsmæssig retning. I bogen findes 10 konkrete skemaer og hjælpekort, som kan hjælpe barnet i de daglige rutiner, der let kan blive konfliktfyldte.


Bogen er relevant for forældre og andre pårørende, lærere og pædagoger til børn i alderen 3-15 år.


Den henvender sig primært til familier med børn med urolig eller udadreagerende adfærd, men kan bruges som inspiration i alle familier – for alle børn har brug for at føle sig set, hørt og forstået og for at indgå i positive og udviklende relationer med deres forældre.

FÆLLES PROFESSIONSPRAKSIS

- Lærer-pædagogsamarbejdet for

inkluderende læringsfællesskaber

Denne bog handler om, hvordan lærere og pædagoger i samarbejde kan udvikle en inkluderende praksis på skoler, og hvilke muligheder der ligger i at bringe de to professioner tættere sammen for at optimere elevernes læringsbetingelser.


Ved hjælp af en række konkrete værktøjer hjælper bogen med til at skabe rammerne for dette samarbejde, ligesom der er fokus på, hvordan samarbejdet løbende kan struktureres og evalueres i forhold til udvalgte fokusområder.

BEVAR ROEN

- En metodehåndbog til inklusion

af elever med ADHD

Bevar roen – en metodehåndbog til inklusion af elever med ADHD er en håndsrækning til lærere og pædagoger og andre, der dagligt har til opgave at bidrage til en vellykket inklusion af elever med ADHD eller andre opmærksomhedsforstyrrelser i skolehverdagen.


Alle børn er forskellige, og der findes ikke metode, der passer alle, men bogen tilbyder et teoretisk velfunderet overblik over et spektrum af tilgange og metoder, der kan hjælpe både eleven og den professionelle i tilrettelæggelsen af en struktureret og velfungerende skolehverdag.


Bogen er en ”værkstøjsbog” med konkrete redskaber til, hvordan undervisningen kan organiseres, så eleven med ADHD bliver inkluderet.


Hvert kapitel er illustreret med cases, der viser virkeligheden for og med børn med ADHD – både fra barnets og den voksne professionelles perspektiv, lige som bogen også indeholder ideer til, hvordan man kan inddrage forældrene i det gode inklusionsarbejde

ALLE SAMMEN

- Social inklusion af børn med ADHD i skolens fællesskaber

Alle sammen – social inklusion af børn med ADHD i skolens fællesskaber er en håndsrækning til lærere, pædagoger og andre, der til dagligt har til opgave at bidrage til en vellykket inklusion af elever med ADHD i skolen.


Når man som professionel skal inkludere barnet med ADHD i skolen, er det ikke kun vigtigt at tage højde for den fysiske og faglige inklusion af barnet.


Det er også vigtigt, at barnet føler sig inkluderet socialt. Inklusion handler ikke kun om tilstedeværelse og accept i det sociale miljø, men om barnets muligheder for aktiv deltagelse i fællesskabet. Hvordan kan der målrettet arbejdes med at udvide disse deltagelsesmuligheder?


Bogen indledes med en beskrivelse af, hvad det betyder at have ADHD og eksekutive funktionsvanskeligheder, når man er sammen med andre.


Dernæst belyses vigtigheden af at arbejde med fællesskaber, når man skal inkludere børn med særlige behov, herunder børn med ADHD.

Her fokuseres på tre fællesskabende faktorer:

  • De professionelle (teamet)
  • Klassen
  • Forældrene i klassen


I bogen er der konkrete ideer til, hvordan man kan arbejde med disse fællesskabers inklusion af børn med ADHD. Til mange af ideerne er der tilhørende bilag