"Varde kommune havde fornøjelsen af Charlotte Andersens kompetente oplæg og sparring med udgangspunkt i bøgerne “Bevar roen” og “Alle sammen”. Charlotte var med sin store praksiserfaring eminent til at relatere til de udfordringer vores lærere og pædagoger oplevede med elever og forældre i deres klasser. Hendes professionelle, anerkendende og imødekommende væsen betød, at hendes budskaber stadig lever og anvendes dagligt. Tøv ikke med at kontakte Charlotte, hvis I f.x arbejder med mellemformer."
Jeg har i mange år været med til at gøre en markant forskel for elevers trivsel i folkeskolen, og har en bred viden, både om det enkelte barns behov (specialpædagogikken) og arbejdet med udvikling af fællesskaber, hvor eleverne skal lære at reflektere, analysere og mentalisere i samspil med andre og det samfund, som omgiver dem.
Dette kan både være i det forebyggende arbejde med at skabe en inkluderende læringsfælleskab, hvor alle elever oplever sig set, hørt, mødt og forstået, men I kan også bruge mig i de mere indgribende foranstaltninger, hvor der er brug for specialpædagogisk rådgivning til at skabe inkluderende læringsfællesskaber eller kulturen i klassen skal forbedres/forandres.
Derudover tilbyder jeg oplæg eller coaching af medarbejdere/teams, der gerne vil udvikle sig sammen i at skabe trivselsfremmende læringsfællesskaber.
GENEREL VIDEN OM MINE OPLÆG, DER TAGER UDGANGSPUNKT I AT
”Organisationer, hvor mennesker vedvarende udvider deres evner til at skabe de resultater, de virkelig ønsker, hvor nye og ekspansive ideer og tankemønstre fremelskes, hvor kollektivt initiativ bliver frigjort, og hvor der konstant er fokus på at lære af hinanden og lære sammen” (Peter Senge definerer Lærende organisationer, 1999).
”Organisationer, hvor mennesker vedvarende udvider deres evner til at skabe de resultater, de virkelig ønsker, hvor nye og ekspansive ideer og tankemønstre fremelskes, hvor kollektivt initiativ bliver frigjort, og hvor der konstant er fokus på at lære af hinanden og lære sammen” (Peter Senge definerer Lærende organisationer, 1999).
”Organisationer, hvor mennesker vedvarende udvider deres evner til at skabe de resultater, de virkelig ønsker, hvor nye og ekspansive ideer og tankemønstre fremelskes, hvor kollektivt initiativ bliver frigjort, og hvor der konstant er fokus på at lære af hinanden og lære sammen” (Peter Senge definerer Lærende organisationer, 1999).
Formålet med dette oplæg er, at medarbejderne får redskaber til at afholde forældremøder - både de generelle forældremøder, hvor der ikke er en bekymring og de specifikke, hvor skolen har brug for at mødes med klassens forældre om en bekymring. Vi ser på, hvad skolen kan gøre for, at det er attraktivt for forældrene at møde op til forældremøderne.
Formålet er også at skabe rammerne for det virkningsfulde samarbejde mellem skole og hjem, hvor samarbejdets virkning kan ses i barnets trivsel og udvikling. Medarbejderne får viden om, hvilke greb der kan anvendes på møder med forældrene, hvor der er en bekymring for barnets trivsel, læring og udvikling. Der er ofte mange følelser og holdninger forbundet med bekymringsmøder. Derfor er der med dette oplæg fokus på at se på de mange forskellige forståelser, der kan være til stede på mødet og bygge bro mellem skole og hjem.
Sådan kan I forstå og løse det konfliktfyldte samarbejde med og mellem forældre
Formålet med oplægget er, at deltagerene får indsigt i forældrenes perspektiver, involveringsstrategier, konflikt dimensioner/-håndtering og betydningen af et tydeligt struktureret samarbejde med og mellem forældrene. Derudover præsenteres deltagerne for forskellige analysemodeller og værktøjer, der kan bruges i praksis.
Med oplægget får deltagerene viden om hvilke forudsætninger, der bør/skal være til stede for at skabe et velfungerende samarbejde med og mellem forældrene. Deltagerne får desuden viden om og ideer til at arbejde med værdier i samarbejdet.
Gennem praksishandlinger og øvelser, får deltagerne får inspiration, der kan anvendes direkte i samarbejdet med og mellem forældrene
Formålet med dette oplæg er, at medarbejderne gennem et fælles sprog, får et fælles didaktisk og pædagogisk fundament ift. kerneopgaven. I vil sammen reflekterer over begreber som: kerneopgave, deltagelsesmuligheder i skolens inkluderende læringsfællesskaber, menneskesyn, elevperspektiver, skolens værdier, formålsdrevet pædagogik og fællesskabende didaktikker.
Derudover får medarbejderne inspiration til forskellige analysemodeller og hands-on metoder, der kan anvendes til at skabe inkluderende læringsfællesskaber. Med udgangspunkt i analysemodeller får medarbejderne reflekteret over og udarbejdet konkrete handleplaner ift at skabe inkluderende fællesskaber
Med viden og værktøjer ift. relationskompetencer, teamsamarbejde/PLF, kollektiv mestring, formålsdrevet pædagogik, fællesskabende didaktik, specialpædagogik, low arousal, faglig ledelse (læringsåbne samtaler), skolevægring, klasserumsledelse i inkluderende læringsmiljøer, konstruktivt samarbejde med og mellem forældre, fællesskaber, mellemformer, Co-teaching, NEST, børns kognitive udvikling og 21.århundredes kompetencer, har jeg et solidt fundament i at møde børn, forældre, medarbejdere og ledere dér, hvor de er.
Derudover er formålet, at I får et fælles sprog om ADHD og de eksekutive funktioner. Her gives konkrete bud på specialpædagogiske redskaber i forhold til, hvordan man kan understøtte udvikling og trivsel af et barn med udadreagerende adfærd i skolens fællesskab. Med dette oplæg får I redskaber, som I kan arbejde direkte videre med i praksis sammen med barnet, klassen, årgangen og teamet - både i forhold til struktur og organisering, undervisningssituationer, men også i forhold til relationskompetencer og samarbejde med barnets forældre.