BØRNS TRIVSEL, LÆRING OG UDVIKLING I SKOLEN ELLER DAGTILBUDDETS  FÆLLESSKABER

"Varde kommune havde fornøjelsen af Charlotte Andersens kompetente oplæg og sparring med udgangspunkt i bøgerne “Bevar roen” og “Alle sammen”. Charlotte var med sin store praksiserfaring eminent til at relatere til de udfordringer vores lærere og pædagoger oplevede med elever og forældre i deres klasser. Hendes professionelle, anerkendende og imødekommende væsen betød, at hendes budskaber stadig lever og anvendes dagligt. Tøv ikke med at kontakte Charlotte, hvis I f.x arbejder med mellemformer."

FORLØB DER GØR EN FORSKEL


FOR BØRNS TRIVSEL

 

Jeg har i mange år været med til at gøre en markant forskel for elevers trivsel i folkeskolen, og har en bred viden, både om det enkelte barns behov (specialpædagogikken) og arbejdet med udvikling af fællesskaber, hvor eleverne skal lære at reflektere, analysere og mentalisere i samspil med andre og det samfund, som omgiver dem. 

 

Dette kan både være i det forebyggende arbejde med at skabe en inkluderende læringsfælleskab, hvor alle elever oplever sig set, hørt, mødt og forstået, men I kan også bruge mig i de mere indgribende foranstaltninger, hvor der er brug for specialpædagogisk rådgivning til at skabe inkluderende læringsfællesskaber eller kulturen i klassen skal forbedres/forandres. 

 

Derudover tilbyder jeg oplæg eller coaching af medarbejdere/teams, der gerne vil udvikle sig sammen i at skabe trivselsfremmende læringsfællesskaber.

 

JEG ER RESSOURCESPEJDER OG PRÆGET AF ET


MENNESKESYN, hvor


Alle børn er forskellige og har ressourcer og færdigheder, der er unikke og til gavn for fællesskabet. Forskellighed er en styrke for fællesskabet.


Alle børn gør det rigtigt, hvis de kan.


Børn er aktører og aktive medskabere af egen udvikling og egne livsvilkår og af de kontekster, som børnene befinder sig 

Det er ikke barnet, der er problemet, det er de opretholdende faktorer, der er problemet.


Hvordan barnet opfattes og defineres afgør den omsorg det får. Vi udvikler os i samspil med andre mennesker.


Al adfærd skal ses intentionelt, kontekstuelt og relationelt – at se med barnet i stedet for på barnet – ”Det er ikke det, der er inde i hovedet, det er det hovedet er inde i”

GENEREL VIDEN OM MINE OPLÆG, DER TAGER UDGANGSPUNKT I AT


UDVIKLE BØRNENE


Jeg tilbyder forskellige oplæg, som alle tager udgangspunkt i folkeskolens kerneopgave: "... at give eleverne kundskaber og færdigheder... og fremme den enkelte elevs alsidige udvikling". Med andre ord;  at udvikle børnene til at blive livsduelige og robuste borgere i en verden, som er under stærk forandring.


Jeg er inspireret af den systemiske teori, og ser mig selv som praktiker med stort P. Jeg vil altid inddrage barnet og de forskellige aktørers perspektiver i arbejdet med og for børnenes trivsel og deltagelsesmuligheder i skolens fællesskaber.


Jeg er optaget af, hvordan vi kan udvikle en skole, hvor børnene oplever, at de udvikler sig fagligt, socialt, og personligt. En skole, hvor alle elever oplever at lære at lære mere og oplever sig set, hørt, mødt og forstået. En skoletid, hvor eleverne lærer meget om sig selv, kan indgå i fællesskaber med forskelligheder og lærer at analysere, reflektere og mentalisere.


Sådan lykkes I med kollektiv mestring og co-teaching

et praksisnært oplæg


”Organisationer, hvor mennesker vedvarende udvider deres evner til at skabe de resultater, de virkelig ønsker, hvor nye og ekspansive ideer og tankemønstre fremelskes, hvor kollektivt initiativ bliver frigjort, og hvor der konstant er fokus på at lære af hinanden og lære sammen” (Peter Senge definerer Lærende organisationer, 1999).


Jeg holder oplæg om kollektiv mestring og co-teaching. Med udgangspunkt i teori og praksisnære cases, får medarbejderne både et fælles sprog og tid til at reflektere sammen over temaer som menneskesyn, formålsdrevet pædagogik, fællesskabende didaktik, fælles professionspraksis og teamsamarbejde. 

Formålet med oplægget er, at medarbejderne får et fælles didaktisk og pædagogisk fundament i arbejdet med co-teaching metoden. Medarbejderne får viden om forudsætningerne for kollektiv mestring og co-teaching og bliver præsenteres for co-teaching strukturer, co-teachingkompetencer og roller og får konkrete redskaber og skabeloner, som kan anvendes direkte i praksis. Medarbejderne får desuden indblik i, hvordan man kan arbejde med det fysiske læringsmiljø.

Derudover er formålet med oplægget også, at medarbejderne/teams'ene får blik på hinandens kompetencer og styrker, som kan bruges i Co-teaching. Medarbejderne får et fælles sprog og udgangspunkt for deres samarbejde: Et fælles mindset om at ville samarbejde og ville reflektere over egen praksis og udvikle sig i fællesskab (dobbeltloop learning). Lære egne og andres kompetencer/potentialer/fokusområder at kende (værdier, holdninger, kulturer mm)


Forløbet kan struktureres som oplæg på både korte eller længerevarende møder, som pædagogisk weekend/dage.  


Målgruppe: ledelse og pædagogisk personale

Kom igang med teamsamarbejde

et praksisnært oplæg


”Organisationer, hvor mennesker vedvarende udvider deres evner til at skabe de resultater, de virkelig ønsker, hvor nye og ekspansive ideer og tankemønstre fremelskes, hvor kollektivt initiativ bliver frigjort, og hvor der konstant er fokus på at lære af hinanden og lære sammen” (Peter Senge definerer Lærende organisationer, 1999).


Jeg holder oplæg om teamsamarbejde og kollektiv mestring. Med udgangspunkt i teori og praksisnære cases, får medarbejderne både et fælles sprog og tid til at reflektere sammen over temaer som menneskesyn, formålsdrevet pædagogik, fællesskabende didaktik, fælles professionspraksis og teamsamarbejde. 

Formålet med oplægget er, at medarbejderne/teams'ene får blik på hinandens kompetencer og styrker, som kan bruges i Co-teaching. Medarbejderne får et fælles sprog og udgangspunkt for deres samarbejde: Et fælles mindset om at ville samarbejde og ville reflektere over egen praksis og udvikle sig i fællesskab (dobbeltloop learning). Lære egne og andres kompetencer/potentialer/fokusområder at kende (værdier, holdninger, kulturer mm)


Forløbet kan struktureres som oplæg på både korte eller længerevarende møder, som pædagogisk weekend/dage.  


Målgruppe: ledelse og pædagogisk personale



Bliv inspireret af NEST-pædagogik i jeres skole eller dagtilbud


”Organisationer, hvor mennesker vedvarende udvider deres evner til at skabe de resultater, de virkelig ønsker, hvor nye og ekspansive ideer og tankemønstre fremelskes, hvor kollektivt initiativ bliver frigjort, og hvor der konstant er fokus på at lære af hinanden og lære sammen” (Peter Senge definerer Lærende organisationer, 1999).


Jeg holder oplæg om eller faciliterer udviklingsprocesser i skoler og dagtilbud om NEST-inspireret pædagogik og didaktik.

NEST er fællesskabsunderstøttende pædagogik, hvor der er fokus på det enkelte barns udvikling i samspil med andre børn. Med NEST-inspireret pædagogik og didaktik er fællesskabet så robust, at det omfatter alle børn. Ingen børn skal ud af fællesskabet, og gennem indretning af lokale, mindset om børnesyn tilrettelægges pædagogikken og didaktikken, da en tydelig ramme og kommunikation, der favner alle børn. NEST hviler på værdier, hvor børn er mere ens end forskellige og det er de professionelle, der skal gøre noget andet, hvis barnet ikke trives og lærer

Med udgangspunkt i teori og praksisnære cases, får medarbejderne både et fælles sprog og tid til at reflektere sammen over temaer som menneskesyn, pædagogik, fællesskabende didaktik, indretning af læringsmiljøer, visuel guidning, fælles professionspraksis og teamsamarbejde. 

Formålet med oplægget er, at medarbejderne får et fælles didaktisk og pædagogisk fundament i arbejdet med NEST-pædagogikken. Medarbejderne får viden om forudsætningerne for at implementere NEST og bliver præsenteres for forskellige samarbejdsstrukturer, samarbejdskompetencer og roller og får konkrete redskaber og skabeloner, som kan anvendes direkte i praksis. Medarbejderne får desuden indblik i, hvordan man kan arbejde med det fysiske læringsmiljø.

Derudover er formålet med oplægget også, at medarbejderne/teams'ene får blik på hinandens kompetencer og styrker, som kan bruges i NEST-inspireret læringsmiljøer. Medarbejderne får et fælles sprog og udgangspunkt for deres samarbejde: Et fælles mindset om at ville samarbejde og ville reflektere over egen praksis og udvikle sig i fællesskab (dobbeltloop learning). Lære egne og andres kompetencer/potentialer/fokusområder at kende (værdier, holdninger, kulturer mm)


Forløbet kan struktureres som oplæg på både korte eller længerevarende møder, som pædagogisk weekend/dage.  


Målgruppe: ledelse og pædagogisk personale



Oplæg om forældresamarbejde

man mobber ikke sine forældres venners børn


Jeg holder foredrag om skole-hjemsamarbejdets betydning for elevernes trivsel. Jeg kommer ind på, hvordan man kan strukturere forældresamarbejdet således, at forældrene bliver aktive medspillere i forhold til at skabe inkluderende fællesskaber i skolen.


Jeg vil også komme med inspiration til, hvordan man kan sættes processer om elevernes trivsel i gang, som man kan tage med sig i sit samarbejde med forældrene.


Derudover får I ideer til inspirerende forældremøder. Jeg har udviklet metoden "Trivselsgrupper", hvor alle forældrene er involveret i klassens trivsel og hvor børnene oplever, at deres forældrene samarbejder både med hinanden og med skolen/SFO’en. Denne metode kan bruges både som trivselsfremmende og indgribende.


Målgruppe: forældre, pædagogisk personale, skolebestyrelse.


Hvordan rammesætter vi møder med forældrene?

Fokus på forældremøder og bekymringsmøder

børn trives bedst, når de voksne omkring dem samarbejder


Formålet med dette oplæg er, at medarbejderne får redskaber til at afholde forældremøder - både de generelle forældremøder, hvor der ikke er en bekymring og de specifikke, hvor skolen har brug for at mødes med klassens forældre om en bekymring. Vi ser på, hvad skolen kan gøre  for, at det er attraktivt for forældrene at møde op til forældremøderne. 

Formålet er også at skabe rammerne for det virkningsfulde samarbejde mellem skole og hjem, hvor samarbejdets virkning kan ses i barnets trivsel og udvikling. Medarbejderne får viden om, hvilke greb der kan anvendes på møder med forældrene, hvor der er en bekymring for barnets trivsel, læring og udvikling. Der er ofte mange følelser og holdninger forbundet med bekymringsmøder. Derfor er der med dette oplæg fokus på at se på de mange forskellige forståelser, der kan være til stede på mødet og bygge bro mellem skole og hjem. 



Med viden og metoder, får medarbejderne reflekteret over formålet med afholdelse af forældremøder og redskaber, der kan anvendes direkte i forbindelse med forældremøderne. I dette oplæg kommer vi ind på følgende temaer i forbindelse med afholdelse af forældremøder:

  • Forældremødets formål - hvorfor har vi forældremøder og hvem skal have noget ud af det? Hvordan gør man det attraktivt for forældrene at møde op? 
  • Invitationen - hvad skal der stå?
  • Dagsorden - hvad skal mødet indeholde og hvad kommunikere vi ud til forældrene inden mødet?
  • Forældremødets organisering - hvordan er mødet organiseret (vi ser på bordopstilling, navneskilte, forplejning, teamets opstilling)? Hvad kan debatteres og hvad kan ikke debatteres? 
  • Mødeledelse - hvordan holder man sig til dagsordenen? Hvordan starter og slutter man stærkt? Hvordan faciliterer man forældremødet, så alle forældrene oplever sig som aktive bidragsydere? Hvordan inddrager og involverer vi forældrene i arbejdet med at fremme den alsidige udvikling? Hvordan præsenterer vi vores budskaber til forældrene?
  • Når der er noget på spil - hvordan forstår vi og imødekommer markante forældre?
  • Evaluering  - hvordan evaluerer vi forældremødet (på forældremødet og i teamet)?


I dette oplæg dykker vi også ned i samtalen med forældre, hvor der er en bekymring for et barn. Medarbejderne får I indsigt i, og forståelse for, hvad der kan være på spil for forældrene, når der er en bekymring for deres barn. Derudover får medarbejderne reflekteret over, hvilken positionering der kan være mindst konfliktoptrappende. Medarbejderne får redskaber til at afholde mødet med det for øje, at forældrene oplever sig set, hørt, mødt og forstået. 

Vi kommer ind på følgende temaer: 

  • Invitation til mødet - hvordan skal denne formuleres? 
  • Forberedelse til mødet - hvordan kan teamet forberede sig til mødet med forældrene?
  • Mødeledelseskompetencer - hvordan leder man et bekymringsmøde, så alle oplever sig mødt, dér, hvor de er? Her er der fokus på positionering, sproget (hvilke termer anvendes der?), stemmeføring, Low Arousal, mentalisering?
  • Next Step - Hvilke aftaler kan man lave sammen med forældrene? Hvordan afrunder man mødet? Hvordan kommer vi videre sammen med forældrene? Hvordan evalueres mødet? 


Målgruppe: pædagogisk personale


 

Sådan kan I forstå og løse det konfliktfyldte samarbejde med og mellem forældre


Jeg holder oplæg om det konfliktfyldte samarbejde med og mellem forældre

Formålet med oplægget er, at deltagerene får indsigt i forældrenes perspektiver, involveringsstrategier, konflikt dimensioner/-håndtering og betydningen af et tydeligt struktureret samarbejde med og mellem forældrene. Derudover præsenteres deltagerne for forskellige analysemodeller og værktøjer, der kan bruges i praksis.


Med oplægget får deltagerene viden om hvilke forudsætninger, der bør/skal være til stede for at skabe et velfungerende samarbejde med og mellem forældrene. Deltagerne får desuden viden om og ideer til at arbejde med værdier i samarbejdet.


Gennem praksishandlinger og øvelser, får deltagerne får inspiration, der kan anvendes direkte i samarbejdet med og mellem forældrene


Målgruppe: forældre, pædagogisk personale, skolebestyrelse.



Oplæg om inkluderende fællesskaber med forskelligheder


Formålet med dette oplæg er, at medarbejderne gennem et fælles sprog, får et fælles didaktisk og pædagogisk fundament ift. kerneopgaven. I vil sammen reflekterer over begreber som: kerneopgave, deltagelsesmuligheder i skolens inkluderende læringsfællesskaber, menneskesyn, elevperspektiver, skolens værdier, formålsdrevet pædagogik og fællesskabende didaktikker.


Derudover får medarbejderne inspiration til forskellige analysemodeller og hands-on metoder, der kan anvendes til at skabe inkluderende læringsfællesskaber. Med udgangspunkt i analysemodeller får medarbejderne reflekteret over og udarbejdet konkrete handleplaner ift at skabe inkluderende fællesskaber


I arbejdet med at skabe inkluderende fælleskaber med forskelligheder, er det nødvendigt også at arbejde med fællesskabets forståelse for den mangfoldighed, der er i klassen. Medarbejderne får med dette oplæg konkrete metoder til at fremme elevernes alsidige udvikling og skabe trygge inkluderende læringsfællesskaber. 


Med viden og værktøjer ift. relationskompetencer, teamsamarbejde/PLF, kollektiv mestring, formålsdrevet pædagogik, fællesskabende didaktik, specialpædagogik, low arousal, faglig ledelse (læringsåbne samtaler), skolevægring, klasserumsledelse i inkluderende læringsmiljøer, konstruktivt samarbejde med og mellem forældre, fællesskaber, mellemformer, Co-teaching, NEST, børns kognitive udvikling og 21.århundredes kompetencer, har jeg et solidt fundament i at møde børn, forældre, medarbejdere og ledere dér, hvor de er.

Med dette oplæg får I indsigt i, forståelse for, og konkrete redskaber til at  skabe inkluderende læringsfællesskaber.


Målgruppe: pædagogisk personale


 

Oplæg om børn med ADHD eller urolig adfærd 

Det bedste jeg kan li' ved dig, er at du godt kan li' mig!


Formålet med oplægget er at give jer en forståelse for og indsigt i, hvad det vil sige at have ADHD i grundskolealderen og hvordan en opmærksomhedsforstyrrelse kan komme til udtryk i barnets relation til andre.


Derudover er formålet, at I får et fælles sprog om ADHD og de eksekutive funktioner. Her gives konkrete bud på specialpædagogiske redskaber i forhold til, hvordan man kan understøtte udvikling og trivsel af et barn med udadreagerende adfærd i skolens fællesskab. Med dette oplæg får I redskaber, som I kan arbejde direkte videre med i praksis sammen med barnet, klassen, årgangen og teamet - både i forhold til struktur og organisering, undervisningssituationer, men også i forhold til relationskompetencer og samarbejde med barnets forældre.


Målgruppe: pædagogisk personale